Socialist Teachers: in Defense of the Secular School

Main Article Content

Laura Graciela Rodríguez

Abstract

In this article we will analyse the texts dedicated to the education of the socialist militant and teacher Américo Ghioldi, especially those elaborated during his performance as a national deputy in the two periods he was elected: 1932-1944 and 1963-1966. The hypothesis to follow is that the various proposals that the legislator Ghioldi was presenting at different times, had the direct or indirect objective of denouncing that the main threat to the lay school was the Catholic private school and therefore, it was necessary to repeal all the legislation that endorsed it in one way or another.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez, L. G. (2023). Socialist Teachers: in Defense of the Secular School. Archivos De Historia Del Movimiento Obrero Y La Izquierda, (23), 87-106. https://doi.org/10.46688/ahmoi.n23.424
Section
Articles

References

Barrancos, D. (1989). Cultura, educación y trabajadores (1890-1930). CEAL.

Barrancos, D. (1997). Socialistas y la suplementación de la escuela pública: la Asociación de Bibliotecas y recreos infantiles (1913-1930). En G. Morgade (comp.). Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina, 1870-1930. Miño y Dávila, pp. 130-150.

Becerra, M. (2007). Intelectuales socialistas, Estado y educación en Argentina a principios del siglo XX. Confluencia, 3, pp. 13-29.

Ferreyra, S.G. (2012). Socialismo y antiperonismo: el Partido Socialista Democrático. Transformación partidaria y dinámica política en tiempos de proscripción (Provincia de Buenos Aires, 1955-1966). Tesis de Doctorado Interuniversitario en Historia. Universidad Nacional de Mar del Plata.

Galván, M.V. (2012). El nacionalismo de derecha en la Argentina posperonista. Un cuadro de sus cambios y continuidades en la larga década del sesenta a partir de la lectura del semanario Azul y Blanco (1959-1969). Prohistoria.

García Sebastiani, M. (2005). Los antiperonistas en la Argentina peronista: radicales y socialistas en la política argentina entre 1943 y 1951). Prometeo.

Ghioldi, A. (1934). Jornadas Laicas. Buenos Aires: s/e.

Ghioldi, A. (1935). En defensa de la escuela laica. Ateneo Liberal.

Ghioldi, A. (1936). Crítica a los nuevos programas de escuelas primarias. La Vanguardia.

Herrera, C.M. (2005). “¿La hipótesis de Ghioldi? El socialismo y la caracterización del peronismo (1943-1956)”. En H. Camarero y C.M. Herrera (eds.) El Partido Socialista en Argentina. Prometeo, pp. 343-366.

Herrera, C.M. (2016). ¿Adiós al proletariado?: el Partido Socialista bajo el peronismo (1945-1955). CEHTI-Imago Mundi.

Jannello, K. (2013). Las políticas culturales del socialismo argentino bajo la Guerra Fría. Las redes editoriales socialistas y el Congreso por la Libertad de la Cultura. Papeles de Trabajo, 12, pp. 212-247.

Lionetti, L. (2006). La educación pública: escenario de conflictos y acuerdos entre católicos y liberales en la Argentina de fines del siglo XIX y comienzos del XX. Anuario de Estudios Americanos, 63, pp. 77-106.

Mallimaci, F. (1996). Catolicismo y militarismo en Argentina (1930-1983). Revista de Ciencias Sociales, 4, pp. 181-218.

Martínez Mazzola, R. (2011). Justo, Korn, Ghioldi. El Partido Socialista y la tradición liberal. Papeles de Trabajo, 8, pp. 35-52.

Martínez Mazzola, R. (2020) ¿Qué queda de izquierda en el “socialismo democrático” de Ghioldi? El Partido Socialista argentino a la luz de las categorías izquierda y derecha (1946-1955). Prismas. Revista de historia intelectual, 24, pp. 211-218.

Martínez Mazzola, R. (2022). El Partido Socialista y el Frente Popular. Entre el particularismo partidario y la coalición de fuerzas democráticas. Políticas de la Memoria, 22, pp. 181-192.

Nigro, J.C. (1984). La lucha de los maestros. Confederación de Maestros.

Puiggrós, A. (1996). Qué pasó en la educación argentina. Galerna.

Rodríguez, L.G. (2017). Educación, laicismo y socialismo en la Argentina: las organizaciones de maestros y profesores entre 1955 y 1983. Historia Caribe, 30, pp. 177-208.

Rodríguez, L.G. (2018). Enseñanza religiosa y educación laica en las escuelas públicas de Argentina (1884-2015). Prohistoria, 30, pp. 83-206.

Rodríguez, L.G. (2019). Cien años de normalismo en Argentina (1870-1970). Apuntes sobre una burocracia destinada a la formación de docentes. Ciencia, Docencia y Tecnología, 59, pp. 200-235.

Suárez, F.M. (2015). El socialismo argentino y el desafío de la democratización. En A.R. Lazzeretti y F.M. Suárez (coords.), Socialismo & Democracia, EUDEM, pp. 253-278.

Tedesco, J.C. (1993). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Solar.

Torrassa, A. (1957). Mitre, paladín del laicismo. La enseñanza neutral o laica y la enseñanza libre. Ediciones de Sarmiento.

Torrassa, A. (1963). Sarmiento y la libertad de enseñanza: un artículo enjundioso no incluido en las obras completas del gran maestro. Liga Argentina de Cultura Laica.

Tortti, M.C. (2009). El “viejo” Partido Socialista y los orígenes de la “nueva” izquierda. Prometeo.

Vázquez, S.A. y J. Balduzzi (2000). De Apóstoles a trabajadores. Luchas por la unidad sindical docente, 1957-1973. CTERA.

Zanatta, L. (1996). Del Estado liberal a la nación católica. Universidad Nacional de Quilmes.